חיפוש
 
לדף הבית >>     buypost תוכן שיווקי >>

שימור מבנים לצד התחדשות עירונית בתל אביב: איך זה מתבצע?

 

לצד התחדשות עירונית בלתי פוסקת בתל אביב, קיימים בעיר גם מאות בניינים היסטוריים המיועדים לשימור. האם גם הם יכולים להיות יעד להתחדשות? בוודאי, אבל תוך שמירה קפדנית על רשימת חוקים והנחיות שמטרתם לשמר את העבר, אבל גם ליישר קו עם ההווה ולהתקדם לעתיד

 

רז מור

תל אביב, עיר עשירה וגדושה בהיסטוריה ובמבנים היסטוריים, היא גם כרך שוקק חיים שנבנה מחדש בכל רגע נתון.  וכך, לצד התחדשות עירונית בלתי פוסקת, מקפידים כל הגורמים העוסקים בתכנון, בנייה ואכיפה בעיר גם על שימור מבנים. איך מתקיימים בעיר הגדולה בישראל שני התהליכים הללו, התחדשות ושימור, העומדים לכאורה בסתירה? בואו נבדוק. 

מה זה בניין לשימור?

שימור מבנים הוא פעולה אדריכלית והנדסית, שמטרה לשמר ו/או לשחזר מבנים שנודעת להם חשיבות היסטורית או תרבותית. לפי קריטריונים שקבעה המועצה לשימור אתרי מורשת ישראל, שימור יתבצע כאשר האתר עומד באחד או יותר מהקריטריונים הבאים: 

  • עדות לאירוע בעל חשיבות היסטורית
  • קשר לאישיות או קבוצה בעלי חשיבות היסטורית
  • מבנה ארכיטקטוני המאפיין תקופה או תרבות 
  • אתר עם נוף בעל חשיבות היסטורית
  • אתר הבנוי בשיטת בנייה ייחודית, או חומרים בנייה ייחודיים

שימור מבנים מתבצע באחת משתי דרכים: שימור, שמטרתו שמירה על המצב הקיים על ידי תחזוקה או שחזור, בו יוצרים פריטים שכבר אינם קיימים במבנה, מתוך כוונה להחזירו לנראות ההיסטורית שלו, לפחות ברמת המעטפת. 

בתל אביב קיימים כיום כ-2,500 בניינים לשימור, מהם כ-400 מבנים לשימור בהגבלות מחמירות. כל המבנים הללו הומלצו לשימור על ידי ועדת השימור העירונית. ועדה זו קובעת רשימת מבנים המומלצים לשימור בתחום המרחב של הרשות, ומלווה את יישום השימור לאחר אישור המלצותיה. ההמלצות מאושרות על ידי הרשות המקומית, עיריית ת"א-יפו במקרה זה. 

תל אביב מפורסמת בתחום השימור בעיקר בזכות פרויקט "העיר הלבנה" - המקבץ הגדול בעולם של כ-120 מבנים בסגנון הבינלאומי (באוהאוס). מתחם מפורסם נוסף בתל אביב ששוחזר הוא מושבת הטמפלרים בשרונה. ברחבי תל אביב פזורים מבנים רבים נוספים לשימור, בין השאר ברחובות מרכזיים כמו שדרות רוטשילד, אלנבי, אבן גבירול, הירקון ועוד, אבל גם ברחובות קטנים וצרים יותר.   

התחדשות עירונית בתל אביב

איך כל זה מסתדר בכפיפה אחת עם עיר שנמצאת כבר כמה שנים בעיצומו של מסע התחדשות עירונית מזורז, שבמסגרתו מחליפים בניינים חדשים ובני 8 קומות בנייני דירות ישנים של 3-4 קומות?

ראשית, לא ניתן לבצע שימור מבנים בתל אביב במבנים המומלצים לשימור, כל עוד תוכנית המבנים לשימור אינה מאושרת. בתל אביב נוצרו כך עיכובים של שנים. עם זאת, שני הייעודים לא חייבים להתנגש, ובמקרים מסוימים הם אף חולקים קווי דמיון. לדוגמא, תמ"א 38 חיזוק מבנים, שמטרתו לחזק את יסודות הבניין ולשפר את עמידותו ברעידות אדמה, דווקא דומה במובנים רבים לשימור מבנים. בשני המקרים, המטרה היא לחזק את הבניין ולשמור עליו, לא להחליפו במבנה חדש. פרויקטים של תמ"א 38 חיזוק מבנים בהחלט עשויים להשתלב, בזהירות הראויה, בפרויקטים של מבנים לשימור ולסייע בשדרוג ערך הנכס. 

מעבר לכך, מתבצעים בתל אביב לא מעט פרויקטים של התחדשות עירונית בבניינים המיועדים לשימור. מדובר בפרויקטים המציבים רף גבוה ליזמים מבחינת עלויות, דרישות רגולטוריות וצורך בשיתופי פעולה בין גופים רבים, אבל גם הזדמנות בכל מה שנוגע לבניית דירות נחשקות ושיפור תנאי המחיה והסביבה של בעלי הדירות.

בשוק התל אביבי פועלות כמה חברות נדל"ן, המיומנות ומנוסות בביצוע פרויקטים של  התחדשות עירונית במבנים לשימור. העבודה על פרויקטים כאלה מבוצעת תמיד בכפוף לרגולציה מחמירה ואישורים מיוחדים מהרשות המקומית ומהגורמים האחראים על שימור המורשת. היזמים לא יכולים לזוז בפרויקטים כאלה בלי אישורים מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה וממחלקת השימור העירונית. הם נדרשים להגיש תוכניות מפורטות ולקבל חוות דעת ממומחים. במקרים מסוימים, הם אף מתבקשים להיוועץ בציבור הרחב בנוגע לשאלות הקשורות בפרויקט ובשימור המבנה.

כמו כן, היזמים מחויבים לפעול בפרויקטים הללו בשיתוף פעולה צמוד עם אדריכלים מומחים בשימור ושחזור, מתוך מטרה כפולה: לשמור על מאפייני ונראות הבניין המקוריים, בעיקר ברמת המעטפת (חוץ המבנה) ותוך הקפדה על שימור אלמנטים אדריכליים ייחודיים כמו חזיתות בנייני הבאוהאוס ובמקביל, לשדרג את התשתיות ועיצוב הפנים בבניין עצמו, כך שיתאימו לצורכי הדיירים בהווה. היזמים גם נדרשים להשקיע במידת הצורך בשיטות בנייה ייחודיות וחומרים יקרים בתהליכי השימור והשחזור, כדי להשיג תוצאה שתיראה דומה ככל הניתן לבניין המקורי.

לסיכום

 למרות כל הקשיים והאתגרים הכרוכים בעבודת שימור מבנים, עדיין מתבצעים בישראל פרויקטים רבים של התחדשות עירונית במבנים לשימור, בדגש על שלוש הערים המרכזיות, ירושלים, חיפה וכמובן תל אביב, כשמהתוצר הסופי כולם זוכים. 

 
 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים