חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

שני גלגלים על הקרקע: כיצד לבטח את האופנוע שלך

 

ביטוח אופנוע דומה מאד לביטוח מכונית, אלא שעל פי חוקי הפיזיקה, ההגיון הפשוט וגם הנתונים – אופנוע הוא כלי פחות בטיחותי, ולכן מאד שוב להתאים לו את הביטוח הנכון

 

זאב נחמנזון

מוצאנו מן הקוף, ולמרות שאנחנו מפותחים מהם לאין ערוך מבחינה אבולוציונית, יש דבר אחד שלא נוכל לקחת מהם וזה את היציבות שלהם. מעבר לטיפוס על עצים ושרירי גפיים הרבה יותר מפותחים, לקופים יש איזון שונה בגוף – הם עומדים והולכים על ארבע. כפות הרגליים שלהם חזקות ומאפשרות תנועה רחבה וגמישה יותר, ולכן הם הרבה יותר יציבים. עכשיו, קחו את זה לגלגלים. רכב עם ארבעה גלגלים תמיד יהיה יציב יותר מרכב דו גלגלי, בזכות הבסיס הרחב יותר שלו. אבל לא רק זה. כדי ליצור איזון אופטימלי הרכב הדו גלגלי צריך להיות חף ככל הניתן ממשקל המתפרש לצדדים ולגובה, מה שאומר שככל שהוא ערום יותר – הרוכב עליו מוגן פחות. אבל, אם כבר הזכרנו אבולוציה, גם לאופנועים ורכבים דו גלגליים בכלל יש אבולוציה מתמשכת, וגם לסוגי הביטוח עליהם יש אבולוציה. כיצד תדעו מתי לרכוש פוליסת ביטוח מקיף לאופנוע ומתי ניתן להסתפק בביטוח צד ג’? תשארו איתנו.

חובה זו לא רק פוליסה

בואו נודה באמת, רוב רוכבי האופנוע, במיוחד באיזורים עירוניים ועמוסים, מתנהגים בכביש אחרת מאשר נהגי מכוניות. הם עוקפים בתוך נתיבים, משתחלים בין רכבים, אינם מקפידים על תמרורים וזכויות קדימה וכפועל יוצא מסכנים בראש ובראשונה את חייהם ולאחר מכן גם את הסביבה. שלא ישתמע חלילה כי אנו נגד רכבים דו גלגליים, אבל חייבים להיות מודעים לסכנות וגם להיערך אליהן בהתאם. בדיוק מהסיבה הזו חשוב מאד לרכוש ביטוח חובה לאופנוע ולא לזוז מטר בלי שהוא יהיה בתוקף. הביטוח הזה, במידה וחלילה רוכב אופנוע נפצע, הוא היחיד שנותן כיסוי ופיצוי לנפגע. זה ללא קשר למידת האשמה והאחריות. בלי הביטוח הזה, הפגוע יכול להכנס לטיפולים, ניתוחים ותהליכי החלמה והתאוששות שיכולים להגיע בקלות למאות אלפי שקלים. בשביל הקטן שבספקות – אל תוותרו או תשכחו את ביטוח החובה. חשוב לקחת בחשבון שפוליסות ביטוח תמיד מתבססות על משחק הסיכונים וככל שרמת הסיכון גבוהה יותר – העלות גבוהה יותר. כפי שכבר הזכרנו, הסיכון להיות מעורב פיזית בתאונת דרכים עם אופנוע, גבוה משמעותית – גם פוליסת ביטוח החובה עצמה יקרה בהרבה מפוליסת ביטוח חובה למכונית. המסקנה הראשונית היא לרכוב בזהירות, ולעשות את זה מבוטחים היטב.

הגודל יכול לקבוע

ברמת העקרון הפער הביטוחי המשמעותי בין מכונית לאופנוע מורגש בעיקר בביטוח החובה. בפוליסות הנוספות המחירים כבר מתחילים ליישר קו, אך גם כאן חשוב לעמוד על כמה הבדלים. לסוג האופנוע יש משקל על גובה הביטוח. אופנוע כמעט תמיד יהיה כלי כבד יותר וחזק יותר מקטנוע. בהרבה מקרים זה משפר את הבטיחות שלו, אך מצד שני הוא גם בנוי למהירות והאצה גבוהים יותר, כך שהתאונות בהן הוא מעורב קשות יותר. חלקי האופנוע בדרך כלל גם יקרים יותר, והאופנוע עצמו יקר יותר, מה שאומר שלתיקון שלו יש עלויות אחרות, ולכן הביטוח עליו יהיה יקר יותר. נפח המנוע של הכלי משפיע גם הוא על מחיר הפוליסה. שוב – רוב האופנועים בעלי נפח מנוע גדול יותר מקטנועים, אך גם הקטנועים המאסיביים יותר מגיעים בנפחים שמגיעים ל-500 סמ"ק, 1,200 סמ"ק ואפילו מעבר. כאשר אתם מתכננים רכישת רכב דו גלגלי, קחו בחשבון גם את פערי העלויות בביטוח.

מה מכסה מי?

וכאן, כמובן נכנסים שני סוגי הביטוח ביניהם יש לבחור – ביטוח צד ג’, המכסה אך ורק נזקים שהוסבו לרכוש שאינו שלכם – רכב אחר שנפגע או מבנים (לא שזה קורה יותר מדי, אבל כבר היו מקרים של אופנועים שהתרסקו לתוך חלונות ראווה של חנויות). זהו הביטוח המינימלי המומלץ למי שבבעלותו כלי רכב לא יקר, לא גניב או מבוקש במיוחד, ושהרוכב עליו אמין ואחראי. הביטוח המקיף מכסה גם נזקים הנגרמים לאופנוע עצמו, כולל שריפה ונזקים המובילים לאובדן להלכה. אם מדובר בכלי מועד לפורענות או גניבה, קל וחומר אם הוא והרכיבים שלו יקרים – כדאי מאד להוסיף עוד כמה מאות שקלים, וכמו שאומרים – לרכב על בטוח.

 
 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים