חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

נוסעים לאן: על החידושים הגדולים בתחום הרכב

 

המכונית החשמלית לגמרי היא בהחלט סיפור ענק בשוק הרכב, אבל גם בלעדיה אפשר להינות מהמון חידושים ושדרוגים. חלקם נועדו לסדר לנו נהיגה נוחה יותר, וחלקן ממש מצילות חיים

 

זוכרים איך בכל סרט קולנוע עתידני בשנות השמונים או התשעים, מתישהו היתה חוצה את המסך מכונית מעופפת? לא היה תסריטאי אחד בהוליווד שהצליח לעמוד בפיתוי של להבטיח שככה נתנייד תוך 15-20 שנה, אבל איכשהו, 2023 כבר פה, ואנחנו עדיין חזק על האספלט של מע"צ. מצד שני, עולם הרכב כן חווה שדרוגים ועדכונים טכנולוגיים בשנים האחרונות, שלא לדבר על העובדה שיותר ויותר נהגים בעולם החליפו בשנים האחרונות את המכונית הרגילה שלהם (המונעת בבנזין), למכונית חשמלית לגמרי. 

החדשות הטובות בהקשר הזה הן שבדרך בין מכונית משנות השמונים למכונית מעופפת בעולם עתידני, יצרניות הרכב השונות מכניסות לייצור המון פיצ’רים חדשים, בקרות נהיגה מתקדמות, אבזור בטיחות מציל חיים ועוד. בפסקאות הבאות ננסה להתעכב על כמה מהחידושים המעניינים בתחום הזה. 

רכב אוטונומי

בעצם הגביע הקדוש של עולם הרכב בכללותו. כבר כמה וכמה שנים שיצרניות רכב וותיקות ביחד עם חברות טכנולוגיה גדולות, מנסות לפצח את הסיפור של מכונית ללא נהג. האמת היא שמבחינה טכנולוגית, העתיד כבר כאן. כלומר, אינספור ניסויים – כולל כאלה במרכזי ערים – כבר הוכיחו שמכוניות אוטונומיות לגמרי יכולות לפעול בצורה מצוינת. למעשה, האתגר בתחום הזה הוא בכלל רגולטרי, היות ומסביב לרכב האוטונומי יש לא מעט שאלות מוסריות, ביטוחיות, וכד’. הרי רכבים אלה מתוכננים כך שידעו לנטר סכנות בכביש, ולהגיב בהתאם, למשל כאשר יש צורך לבצע בלימת חירום בגלל שהרכב שלפנינו עצר בצורה פתאומית. הבעיה מתחילה כאשר המחשב שמניע את הרכב האוטונומי יזהה מכשול מלפנים, ייתן פקודה לגלגלים להסיט את הרכב הצידה, ואז יפגע חלילה בהולך רגל, רוכב אופנוע וכד’. בסופו של דבר, גם הבינה המלאכותית המתקדמת ביותר לא יכולה להתחרות עדיין עם ההגיון של בני האנוש, הבחירות המוסריות שלהם, וכו’. 

כמובן שהדבר מהווה גם אתגר ביטוחי. כשאלו פני הדברים, לא בטוח שתימצא חברת הביטוח שתסכים למכור פוליסת ביטוח מקיף לרכב שאינו מופעל על ידי בן אנוש, עם הגיון ותפיסת מציאות רחבה יותר משל מחשב.  

עדכונים ותיקונים מרחוק

יש גם המון יתרונות לעובדה שרכבי העתיד מונעים במידה רבה באמצעות מחשב. למשל, האפשרות לבצע עדכוני גרסה למכונית שלך מרחוק, ממש כאילו מדובר היה בשדרוג למערכת ההפעלה של הטלוויזיה שלכם בסלון. דמיינו מצב (שבעצם כבר קורה בשטח) שנדלקת לכם נורית אזהרה בלוח השעונים, ובמקום לטרטר את עצמכם למוסך, תוכלו לקבל מענה לבעיה מרחוק, בזכות העובדה שאיזה מוסכניק שיושב עשרות קילומטרים מכם, פותר את הבעיה מרחוק. ככל שיותר ויותר מערכות ומכלולים ברכב יעברו מפעולה מכאנית לפעולה ממוחשבת או דיגיטלית, כך תגבר הנוחות שלנו מבחינת תפעול ואחזקת הרכב, ואין ספק שהטכנולוגיה בעולם הרכב צועדת לכיוון הזה. כלומר, נוסעת. 

מראות חכמות

בתכל’ס, אחרי טלפונים חכמים, מסכי טלוויזיה חכמים ואפילו בית שלם "חכם", כמה זה מפתיע שהגענו עד למראות צד חכמות? בפועל, אנחנו מדברים על האפשרות שבה הזכוכית שבבסיס מראת הצד שלנו תתחלף בתצוגה של מסך חכם, שתזרים לנו נתונים על הנעשה מסביבנו בכביש בעזרת מצלמות, חיישנים ופיצ’רים נוספים. אה כן, וכמובן תעזור לנו גם להחנות. 

מערכות נהיגה אקטיביות

התחלנו את הסקירה שלנו עם הרכב האוטונומי, אז נסיים אותה עם משהו שמגיע מאותו העולם: מערכות נהיגה אוטונומיות. עד לפני כמה שנים יכולנו למצוא עזרי נהיגה כמו התראה לפני התנגשות, או התראה על סטייה מנתיב – כלומר הבהובים או צפצוף כלשהו שנועד "להעיר" את הנהג ולהסב את תשומת ליבו. אח"כ הבקרות האלה הפכו אקטיביות ובעצם תיקנו את הסטיה מהנתיב במקום הנהג, או בלמו במקומו את הרכב. העניין הוא שעד לא מזמן מדובר היה בפיצ’רים שהיו זמינים רק ברכבי יוקרה. אבל עם התקדמות הטכנולוגיה, רבים מהמערכות החשובות האלה זולגות גם לרכבים עממיים יותר, ובעצם זמינים לציבור נהגים גדול יותר. מעבר לנוחות מדובר ממש במערכות מצילות חיים. 

לסיכום, יכול להיות שצריך להניח בצד לפחות לכמה שנים את החזון של המכונית המעופפת. מצד שני, אפשר להמשיך ולצפות להמון חידושים ושדרוגים שיגיעו למכונית שלנו בשנים הבאות, הן מבחינת אבזור נוחות, והן מבחינת בקרות נהיגה ובטיחות מתקדמות. במילים אחרות, הפעם הקלישאה "העתיד כבר כאן", בהחלט רלווטית. סעו בזהירות. 

יוני אביב

 

 
 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים