חיפוש
 
לדף הבית >>     לאה חובל עורכת ספרותית >>

האמת מאחורי `אל תסתכל בקנקן`: עד כמה עיצוב הכריכה קובע את גורל הספר על המדף?

 

הכותבת היא לאה חובל, מלווה סופרים ועורכת ספרים מהוצאת Best-Seller הוצאה זו מלווה סופרים בתהליך הוצאת ספרים לאור.  הכריכה של ספר היא גורם משפיע ביותר, ולעיתים קרובות המכריע, על הצלחתו המסחרית ומכירתו. בתור ה\\\"פנים\\\" של הספר, היא הרושם הראשוני והמיידי שנוצר אצל הקורא הפוטנציאלי. מכאן עולה התהייה האם למרכיב זה של עיצוב יש השפעה על המכירות? על כך בטור הבא...

 

 תפקיד הכריכה במכירות 📖

 

ההשפעה של הכריכה מתבטאת במספר מישורים קריטיים:

 

1. משיכת תשומת לב (Attention Economy)

 

בסביבה רווית תוכן – בין אם על מדף בחנות או כתמונה ממוזערת באתר אינטרנט – הכריכה חייבת לבלוט בתוך שבריר שנייה. כריכה מוצלחת "משתלטת" על שדה הראייה של הקורא ומחייבת אותו לעצור. אם היא לא מצליחה למשוך את העין, הסיכוי שהקורא יטרח לקרוא את הכותרת או התקציר הוא נמוך מאוד.

 

2. העברת ז’אנר ואווירה (Genre Communication)

 

כריכה יעילה מעבירה באופן מיידי את הז’אנר של הספר ואת האווירה שלו. . קורא המחפש מותחן פסיכולוגי יחפש פונט חד, צבעים קודרים ותמונה דרמטית. קורא המחפש רומן רומנטי יחפש צבעים בהירים ודימויים רכים.

  • כריכה "עצובה מדי" או לא מתאימה יכולה להטעות את הקורא, לגרום לו לחשוב שהספר שייך לז’אנר אחר (למשל, לפרש רומן קומי כדרמה קשה), וכתוצאה מכך להבריח את קהל היעד הנכון.

 

3. שיקוף איכות מקצועית

 

כריכה באיכות עיצובית ירודה, פונטים לא מתאימים או גרפיקה חובבנית, משדרת לקורא תת-מודע שהספר עצמו עשוי להיות מאיכות ירודה. הקורא מניח: "אם המו"ל (או הסופר) לא השקיע בכריכה, אולי הוא גם לא השקיע מספיק בתוכן." כריכה מקצועית משדרת אמינות ויוקרה.

 

4. יצירת סקרנות וחיבור רגשי

 

כריכה טובה לא מגלה את כל הסיפור, אלא מייצרת רמזים וחיבור רגשי ראשוני. לדוגמה, סמלים מסתוריים, צבעים מעוררי מחשבה, או דמות בודדה הנושאת מבט משמעותי.

 

הגבול הדק של "עצוב"

 

"כריכה עצובה" יכולה להיות אפקטיבית מאוד אם:

  • היא משתלבת בז’אנר: ברומנים ספרותיים, ביוגרפיות טראגיות או ספרי עיון על נושאים קשים – כריכה קודרת או מינימליסטית משדרת רצינות ועומק.

  • היא מעוצבת היטב: שימוש בצבעים מונוכרומטיים (שחור-לבן, גווני כחול עמוק), פונטים אלגנטיים וקומפוזיציה חזקה יכולים ליצור אפקט דרמטי חיובי.

עם זאת, כריכה שנראית מדכאת, לא מקצועית או עמוסה מדי ברגש שלילי ללא נימוק עיצובי חזק, עלולה לדחות את הקורא שאינו מחפש חוויה קשה מראש.

לסיכום: הכריכה היא גורם שיווקי מרכזי. על אף שאיכות התוכן היא הקובעת את ההצלחה לטווח ארוך, הכריכה היא זו שקובעת האם הספר יימכר מלכתחילה.

 

 

יש לכם עוד שאלות ללאה חובל - עורכת ספרותית? כנסו!

054-6306921 האתר שלי  למיניסייט שלי



דברו איתנו ב whatsapp   
רוצים עוד פרטים? כנסו!

 

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים