חיפוש
 
לדף הבית >>     קלינאות תקשורת >>

מה הם קשיי שליפה?

 

קשיי שליפה נצפים בשלבים שונים של ההתפתחות השפתית, וטיפול ממוקד מלמד את האדם להגיע למילת המטרה ולדעת  שיש לו הדרכים להגיע אליה.

 

קשיי שליפה מוגדרים כקושי  לשלוף מילים הנמצאות במחסן  המילים ה"פאסיבי" , אך ברגע נתון בו האדם נזקק למילה, היא כביכול  לא  עולה.

הקושי בשליפה גורם לתסכול אצל הדובר, אשר נתקע פתאום ללא מילה, וכן אצל המאזין- כאשר בן השיח נתקע ושטף השיחה מתנתק.

גם אנו חשים תסכול כשאנו חשים שהמילה  נמצאת  "על קצה הלשון ". ניתן לחוש זאת כאשר אנו מדברים בשפה שאינה  שפת אם. אנו יודעים בדיוק מהי מילת המטרה , אך היא לא עולה.  ואז אנו מנסים  להגדיר ולהתקרב  אליה.

תופעה  זו  נצפית הן אצל ילדים  והן אצל מבוגרים.  בטיפול  בילדים אנו מלמדים אותם אסטרטגיות  שעשויות  להקנות להם ארגז כלים שבו ילמדו להשתמש ובכך יקלו על עצמם ויצליחו להגיע למילת המטרה.

קיימים שני ערוצים  בהם עלולה  להיות נעוצה  הבעיה:

  1. באחסון מילה  חדשה
  1. באחזור  מילה שכבר קיימת באוצר המילים של הדובר.

 

בטיפול  אנו מסייעים לשני הערוצים הללו.

ניתן לדמות את מאגר המילים  שלנו כספרייה ענקית: כאשר יש  ספרן, הוא מארגן אותם לפי גילאי  הקוראים/ נושא/ סדרות/ שם הסופר וכו.. ומיון זה מאפשר  למצוא ספר אחד מתוך  אלפים.

אולם באם אין ספרן- ויש אלפי ספרים  לא מאורגנים, אין בעצם סיכוי  למצוא  את  ספר המטרה...   

כך קורה בעצם כאשר המילה, שאנו יודעים שהיא קיימת אצלנו בספריה, פתאום לא נשלפת כי היא לא מממוינת ואין לנו דרך לאתר אותה.

זה הרציונל העומד  מאחורי הטיפול בשליפה: מיון אוצר המילים לפי רשתות  סמנטיות. ואז לא כל מילה זרוקה לה  אי שם, אלא קיים סדר מאחורי הכול.

האסטרטגיות לשיפור השליפה תומכות במתן עוגנים של אחסון המילים, בלמידה איך להגדיר מילה שלא  נשלפת, בחיזוק הבסיס המורפולוגי( צורני) של המילה- כמו למידת אשכולות מילים לפי השורש. ועוד.

כמו-כן אנו עובדים על  תרגול שליפת מילים עפ"י קטגוריות שונות, ( מקבוצות בסיסיות ועד לתכונות, כמו: " בא  נאמר שמות  של דברים עגולים..". תרגיל זה תומך באחזור המילים ואנו עדים לכך שתרגול משפר מאד מיומנות זו, וגם השטף של הדיבור משתפר מבחינת שליפת המילים.

לסיכום:

קשיי שליפה נצפים בשלבים שונים של ההתפתחות השפתית, וטיפול ממוקד מלמד את האדם להגיע למילת המטרה ולדעת  שיש לו הדרכים להגיע אליה.

הכותבת, אסתי גנן, הינה קלינאית תקשורת בהתמחותה ומתגוררת במודיעין - כנסו!

 
 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים