חיפוש
 
לדף הבית >>     linkshakמקדמים לינקשייק תוכן שיווקי >>

מה ניתן לעשות עם פסולת אורגנית של מפעלי מזון?

 

מפעלי מזון הם מפעלים חיוניים במיוחד ולכן גם פעילים מאוד. באופן טבעי נוצרת בהם כמות לא מבוטלת של פסולת אורגנית תוך כדי ייצור המזונות השונים עבור אזרחי ישראל ואלה המשמשים לייצוא. הפסולת כוללת קליפות, שאריות, סחורה שנפגעה מסיבה כזו או אחרת ואי אפשר היה לנצל, ועוד

 

מפעלי מזון הם מפעלים חיוניים במיוחד ולכן גם פעילים מאוד. באופן טבעי נוצרת בהם כמות לא מבוטלת של פסולת אורגנית תוך כדי ייצור המזונות השונים עבור אזרחי ישראל ואלה המשמשים לייצוא. הפסולת כוללת קליפות, שאריות, סחורה שנפגעה מסיבה כזו או אחרת ואי אפשר היה לנצל, ועוד. לפסולת זו עלות כלכלית, וגם מחיר אקולוגי משמעותי, ולכן עולה באופן טבעי השאלה שבכותרת: מה אפשר לעשות עם הפסולת האורגנית שמצטברת בכל המפעלים בתעשיית המזון. כאן בעמוד תמצאו תשובה מפורטת.

קומפוסט משובח להגדלת יבולים חקלאיים

שימוש אפשרי אחד בפסולת האורגנית של מפעלי המזון הוא בתור קומפוסט. הכוונה כמובן היא לא לקומפוסט המוכר מגינות ביתיות של אנשים בעלי מודעות סביבתית גבוהה, אלא לייצור תעשייתי של קומפוסט איכותי במיוחד. פסולת מפעלי מזון היא חומר גלם משובח לייצור קומפוסט שתורם לגידול ניכר ביבולים החקלאיים, כך שנוצר מעגל חיובי מאוד.

ייצור קומפוסט על בסיס פסולת אורגנית חייב להתבצע בתנאים מבוקרים כדי להפיק מקסימום תועלת. בין השאר חשוב להפוך את ערימות הפסולת בתדירות הנכונה (לרוב 6-7 פעמים בשבוע), לבצע בדיקות מעבדה קבועות כדי לוודא שרמת הלחות אופטימלית וכך גם היחס בין פחמן לחנקן. המלצה נוספת היא לייצר קומפוסט בכמויות מסחריות במקומות שבהם האקלים יבש וחם.

בין התועלות של הקומפוסט: שיפור הפוריות של האדמה, צמצום הסחף, הזנה טובה יותר לצמחים, מניעת מפגעי ריח עקב דישון עם כימיקלים, הפחתת הסיכון לזיהום קרקעות ועוד. בזכות כל אלה היבולים גדולים יותר ובריאים יותר, כשלמשל בחיטה זוהתה עלייה משמעותית בריכוז החלבון בזכות הקומפוסט.

ביו פחם לשיפור פוריות האדמה

שימוש דומה בפסולת אורגנית של מפעלי מזון הוא לייצור ביו פחם שגם הוא משמש לשיפור פוריות קרקעות. ביו פחם מתאפיין ביכולת ספיחה גבוהה עבור חומרים שונים, ולכן הוא מבטיח מקסימום ספיגה של חומרי דישון בקרקע (ובמקביל גם מונע עודפי דשן שעלולים לגרום נזק).

לביו פחם יש גם אחיזת מים מצוינת, ולכן שורשי הצמחים באדמה שהוטענה בביו פחם זוכים לכמות המים הנחוצה לצורך גידול אופטימלי. כמו כן הביו פחם מפחית את החומציות של הקרקע, ומהווה סביבה אופטימלית למיקרואורגניזמים מועילים שמייצרים מערכת אקולוגית אידיאלית ובפרט מפחיתים את הסכנה למחלות בהיקף נרחב. ייצור ביו פחם מבוסס על בעירה מבוקרת ומדויקת.

תזונת בעלי חיים

עוד שימוש מקובל בפסולת האורגנית שנוצרת בתהליכי הייצור במפעלי המזון השונים הוא להזנת בעלי חיים. הכוונה היא כמובן לבעלי חיים שהופכים בעצמם למזון בשלב מאוחר יותר, והיתרון העיקרי של הזנתם בפסולת אורגנית הוא חיסכון כספי. תועלת נוספת היא צמצום כמויות הפסולת שנשלחות לאתרים הייעודיים, שכידוע הולכים ומתמלאים בקצב מהיר ולכן נדרשת כל הזמן הקמת אתרי פסולת חדשים.

 
 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים