חיפוש
 
לדף הבית >>     חדשות תל אביב והסביבה >>

”יוסף בן מתתיהו השתלט על העלילה”

 

הסופר דורון בן שמעון משיק ביום ראשון 13.6 בקפה סאגה שבשוק הפשפשים ביפו את הרומן ההיסטורי ”כתב החידה של יוסף בן מתתיהו”, שנכתב על המרד היהודי ברומאים שסופו היה חורבן בית המקדש

 

הסופר דורון בן שמעון, תושב יפו, ישיק ביום ראשון 13.6, בשעה 19:00, בקפה סאגה, שוק הפשפשים, רחוב רבי פנחס 4 באירוע חגיגי את הרומן ההיסטורי המרתק "כתב החידה של יוסף בן מתתיהו", בו הוא מתאר את סיפורי הקרבות של היהודים ברומאים בצפון הארץ ובירושלים – לראשונה מנקודת מבטו האנושית של יוסף בן מתתיהו, שעד כה לא סופרה, ואף מחייה את הדמות הראשית בצבעים אנושיים נוגעים וגם את רגעי הפחד ורגעי הניצחון.

בן שמעון: "מצדה הפכה לאתוס הגבורה לאומי. כשהתגייסתי לצבא נשבעתי במצדה: ’שנית מצדה לא תיפול’. היה ברור לנו שבמצדה היהודים נלחמו בגבורה גדולה ברומאים. כשהתחלתי ללמוד ולהעמיק הסתבר לי שכמעט ולא התנהל שם קרב וכשהרומאים פרצו את החומה ותתכננו להסתער – במקום שהמורדים היהודים יילחמו עד טיפת הדם האחרונה הם התאבדו (או שלא). לא ברור מדוע גמלא לא הפכה לאתוס הגבורה הלאומי. הרי שם נלחמו היהודים עד טיפת הדם אחרונה ואף היה רגע אחד בו הם כמעט הביסו את הרומאים וכמעט הרגו את אספסאינוס. הסיבה לכך היא שבשנות ה-40, כשהחלו להקים את המדינה ושיוועו לנרטיב של גבורה, מצדה הייתה קיימת ואילו גמלא הייתה בצד הסורי ולא נודעת היכן. נערים ולוחמי פלמ"ח שרו: ’שנית מצדה לא תיפול’ – למרות שהקרב האמיתי נערך בגמלא לא במצדה. גם בספרו של יוסף בן מתתיהו מוזכר שכ-5,000 איש מתו בקרבות בגמלא".

בן שמעון, בן 66, הוא מרצה, מורה דרך ואיש ססגוני, עטור תארים אקדמיים במדעי ההתנהגות, מנהל עסקים ומשפטים. במשך יותר מ-20 שנה שימש כסמנכ"ל כספים בחברות הייטק וביטוח. הוא התמחה ברכישת חברות הייטק ובהבראתן. לאחר עזיבתו את עולם המיסוי וההייטק, עשה תפנית חדה בחייו ופנה ללמוד הדרכת טיולים. "תמיד אהבתי היסטוריה, אך הקורס שעברתי התעלה על כל הלימודים הקודמים ונתן לי הרבה עומק בתחום זה". במקביל, הוא החל להתעמק בהיסטוריה המרתקת של העם היהודי וכתב את ספר הביכורים שלו.

הספר "כתב החידה של יוסף בן מתתיהו" פותח צוהר לנפשו המעונה ורבת הסתירות של יוסף בן מתתיהו. בגיל 26 הוא נשלח לרומא על ידי הסנהדרין, ובילה מעל לשנתיים בחצר הקיסרית. עם שובו לירושלים, מונה על ידי הסנהדרין למפקד המרד בגליל. לאחר התבוסה ביודפת, הוא נתפס על ידי הרומאים, אך במקום להוציאו להורג כמקובל, הפך אותו אספסיאנוס לאיש המודיעין הבכיר שלו. הספר נע מההווה לעבר ומשם לעתיד. מדובר בסיפור שלא סופר מעולם על המרד הגדול של היהודים ברומאים.

הספר מבוסס על "תולדות מלחמת היהודים ברומאים" – ספר ההיסטוריה המונומנטלי של יוסף בן מתתיהו, על ממצאים ארכיאולוגיים שנתגלו בארץ ובאיטליה הקשורים למרד הגדול של היהודים כנגד הרומאים, וכן על כתבי היסטוריונים אחרים שהזכירו פה ושם את המרד והאישים שהיו מעורבים בו. בן שמעון: "אני מתאר בספר במהלך המצור ביודפת תחושות כמו: כאוס, פחד ואימה. אלו היו החוויות שחוויתי על בשרי כשריונר באותה מלחמה, כמו גם תחושה של חי או מת ואי-ודאות מפחידה שהרגשתי. את המלחמה שהייתה ביודפת אפשר רק לדמיין: כיצד סלעים נופלים על הבתים בעיר ועל האנשים ומנפצים אותם. כמי שהשתתף במלחמה כה קשה, אני יכול להיכנס לתחושות, לדמיין את הרעש העצום סביב ואת החיילים הרומאים שמסתערים עם מדי הקרב והנעלים המסומרות שמשמיעות קול וזורעות פחד ואימה, ממש לפני כאלפיים שנה".

בימים אלו הוא כבר החל לרקום את עלילת ספרו השני, שייכתב על הורדוס. ספר שלמעשה יהיה ישלים את סיפור מלחמות היהודים. "הורדוס היה המלך היהודי הגדול ביותר, והספר ייכתב מזווית ראייתו של עוזרו האישי, האדם שהיה לצידו מגיל 14 ולאורך כל השנים והפך לאיש סודו. בניגוד לספר הנוכחי, בו המספר הוא יוסף בן מתתיהו וגם גיבור הספר, הפעם העוזר הוא המספר. שתלתי רמזים על הספר הבא כבר בסוף הספר החדש כאשר יוסף בן מתתיהו מקבל קלף ממישהו שאומר לו שסבא שלו היה העוזר האישי של הורדוס והוא נשבע שישמור על היומן ושיעבירו מדור לדור. אותן מגילות מתגלות גם בחדר הסודי".

לאתר של הרומן "כתב החידה של יוסף בן מתתיהו:
https://josephus-riddle.co.il/

 
 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים